Pokud podnikáte v online světě, máte narozdíl od klasických offline podnikatelů jednu velkou výhodu. Internet vám nabízí přístup k velkému množství dat o vašich klientech, zákaznících i cílové skupině. Naučte se je využívat a postavte na nich svou obchodní strategii. Zjistíte, co zlepšit a jakým směrem posunout svůj byznys.
Rozdělení dat
Důležité je se v datech neztratit. S největší pravděpodobností budete mít k dispozici mnohem více informací, než reálně potřebujete. Naučte se proto data třídit a udělejte si v nich přehled.
Všechny informace, které získáte, můžete rozdělit na:
- kvantitativní data,
- kvalitativní data.
Kvantitativní údaje se dají vyjádřit číslem. Najít je můžete třeba v Google Analytics nebo v analytických funkcích sociálních médií. Prozradí vám demografické informace nebo třeba nastíní cestu zákazníka po vašem webu.
Kvalitativní údaje číslem vyjádříte těžko. Jde například o názory zákazníků na vaši firmu. Získat je můžete přímou cestou. Stačí požádat o recenzi nebo vytvořit online průzkum.
Když vyhodnotíte oba typy údajů, získáte ucelený přehled o vašem podnikání. Zároveň můžete tyto online data zkombinovat i s offline informacemi. Pokud máte kamennou prodejnu, vyzkoušejte další data získat průzkumem přímo tam.
Díky datům můžete zjistit, co vám v podnikání funguje, co naopak není úspěšné a kdo se o vaši firmu vlastně zajímá. Na základě těchto podkladů, které si připravíte, pak můžete dělat informovaná rozhodnutí.
Datový cyklus
Jak tedy data co nejlépe využít? To vám nastíní datový cyklus. Ten má 4 fáze:
- plánování,
- realizace,
- kontrola,
- aktualizace.
Plánování
Na začátku každé podnikatelské aktivity je třeba určit si cíl a jednotlivé kroky k jeho dosáhnutí. Nesmí chybět ani stanovení časového horizontu, které naznačí, do kdy budou dílčí kroky a úkoly splněny.
Realizace
V této fázi se projekt spustí. V průběhu sbírejte data, která jste určili jako relevantní a související s cílem. Nezahlťte se spoustou nepodstatných informací.
Kontrola
Zkontrolujte data a vyhodnoťte je. Ideální je pravidelné měření a kontrola, která vám ukáže odchylky v průběhu daného období.
Aktualizace
Zjistěte, co se vám podařilo a co naopak nefungovalo. Poznatky získané z kvantitativních a kvalitativních dat využijte je pro zlepšení dalších kroků. Budou vodítkem pro to, jak postavit novou strategii.
Tip: Pro sběr a vyhodnocování dat můžete využít například Google Analytics, Adobe Analytics nebo Webtrends.
Vyhodnocujete data, která máte k dispozici? Nebo necháváte úspěch vašeho podnikání spíše na intuici? Podělte se s námi o názor v komentářích.
Komentáře
Zanechte komentář