Rádi byste prodávali zboží na internetu, ale zatím netušíte, jak si založit e-shop tak, aby byl úspěšný a zároveň splňoval všechny důležité normy? Pak rozhodně čtěte dál. Zjistíte, co je nutné ze začátku promyslet, jaké technické řešení pro vás bude nejvhodnější a co všechno je třeba mít před spuštěním prodeje zařízeno.
Jak si založit e-shop a nastartovat své online podnikání?
Když se nad otázkou, jak rozjet e-shop, zamyslíte poprvé, dost možná vám celý proces přijde komplikovaný. Musíte si vybrat vhodné technické řešení, promyslet marketing, vyřídit nezáživnou byrokracii a samozřejmě také vymyslet, jaké zboží vůbec budete prodávat.
Naštěstí v tomto případě platí, že založit e-shop není tak složité, jak by se na první pohled mohlo zdát. Na začátku totiž vůbec nepotřebujete milionové investice nebo několikačlenné týmy, jak si mnozí myslí. Stačí se jen nenechat zlákat vidinou snadného výdělku a vytrvale pracovat.
NEPŘEHLÉDNĚTEJaký typ prodeje na internetu je ten pravý pro vaše podnikání?
1. Rozmyslete si, s čím si založit e-shop a komu zboží nabídnout
Určitě by vám neměla chybět alespoň hrubá představa, co vlastně chcete prodávat. Je důležité připravit si plán a zodpovědět některé ze základních otázek:
- Znáte dobře produkt, který se chystáte prodávat? Máte k němu nějaký vztah, nebo jste si ho vybrali spíše proto, že se snažíte zaplnit díru na trhu?
- V čem je originální? Proč by si ho měli lidé koupit? A proč právě u vás?
- Máte představu o ceně produktu? Vyplatí se vám vůbec založit e-shop, nebo by se mohlo stát, že nakonec budete pracovat skoro zadarmo?
- Proč jste se rozhodli založit e-shop? Jde jen o přivýdělek, nebo by měl prodej po čase nahradit vaši full-time práci?
- Máte promyšlenou logistiku? Budete zboží skladovat doma, nebo využijete externí sklad?
- Víte, kdo je vaše konkurence?
- Tušíte, kolik času vám práce na e-shopu zabere? Zvládnete to sami, nebo budete potřebovat pomoci?
- Víte, jak dostanete svůj začínají e-shop do podvědomí lidí? Nebo potřebujete sehnat člověka, který se postará o kompletní marketing?
Nad každým bodem se důkladně zamyslete. Ideální je napsat si poznámky na papír nebo do textového editoru a vrátit se k nim po několika dnech. Pokud vám vaše nápady stále dávají smysl, můžete se pustit do dalšího kroku.
Tip: Fázi promýšlení a plánování není radno podcenit. Pomoci vám může třeba vypracování SWOT analýzy, která odhalí silné a slabé stránky vašeho nápadu, i případné příležitosti a hrozby.
2. Jak vytvořit e-shop a po kterém technickém řešení sáhnout?
Chcete-li založit e-shop, máte v podstatě tři možnosti. Můžete zvolit platformu zdarma, takzvaně open source, díky které si vyzkoušíte prodej skoro bez nákladů. Na druhou stranu vás však s největší pravděpodobností čeká boj s některými funkcemi či nastavením.
Profesionálnějším řešením je pak „krabicový“ e-shop, který snadno spustíte na pár kliknutí. Dalo by se říct, že jde o pronájem, kdy za určitou měsíční částku máte možnost svůj obchod provozovat. Velkou výhodou je jednoduchost, problémem však mohou být omezené možnosti nebo to, že vám e-shop vlastně nepatří.
Poslední variantou, jak založit internetový obchod, je nechat si vše naprogramovat na míru, což vám otevře možnosti, o kterých se vám u „krabicového“ e-shopu ani nesnilo. Musíte však počítat s tím, že takové řešení bude znatelně dražší.
Tip: Stále netušíte, která možnost je pro vás ta pravá? Přečtěte si náš článek a zjistěte, jak rozjet e-shop a zvolit ideální technické řešení.
Má smysl tvořit e-shop vlastními silami?
Pokud máte dostatek času, můžete si zkusit vytvořit e-shop třeba na redakčním publikačním systému Wordpress. Ten je vhodný hlavně pro menší internetové obchody. Výhodou je velmi nízká cena. Samotný Wordpress je zdarma, takže platíte pouze webhosting, doménu a případně šablonu webu.
Než se ale rozhodnete pustit do tvorby e-shopu svépomocí, nezapomeňte si spočítat, kolik vlastně stojí hodina vašeho času. Možná totiž zjistíte, že naučit se pracovat s Wordpressem a vytvořit funkční web by trvalo tak dlouho, že se vám to v konečném výsledku nevyplatí. V takovém případě pro vás bude mnohem výhodnější zvolit „krabicové“ řešení nebo e-shop na míru.
Tip: Netušíte, jaká je hodnota vašeho času? Rychle to napravte a vyzkoušejte třeba kalkulátor hodinové sazby od Magdaleny Čevelové.
3. Pusťte se do zařizování
Jakmile je plánování za vámi a máte jasnou představu o tom, jak e-shop vytvoříte a kolik vás to bude stát, nic už nebrání tomu, abyste podnikli první akční kroky. Základní představa o legislativě by vám samozřejmě neměla chybět hned na začátku, právě teď však přichází chvíle, kdy je nejvyšší čas dostudovat si vše, čím si ještě nejste jistí, a začít obíhat úřady.
V tomto kroku potřebujete finálně vyřešit:
- zda si vyřídíte živnostenský list, nebo založíte s.r.o.,
- kde bude sídlo vaší firmy a jestli využijete tzv. virtuální sídla a kanceláře,
- zda budete mít povinnost platit DPH.
Určitě se zastavte také za právníkem a nechce si poradit ohledně obchodních a smluvních podmínek. Důležitý je také reklamační řád a informace o způsobech platby a dopravy. Na závěr nezapomeňte nastudovat zákon o ochraně spotřebitele.
4. Jak rozjet e-shop? Bez propagace to nepůjde
Aby váš nový e-shop byl úspěšný, je jasné, že nejdříve se o něm lidé budou muset dozvědět. To, zda si marketingovou strategii budete tvořit sami, a nebo přizvete někoho na pomoc, by měla být jedna z prvních otázek, nad kterou se budete zamýšlet.
Ať už se však rozhodněte jakkoliv, základem by vždy měl být kvalitní marketingový plán se stanovenými cíli. Bez toho totiž jen těžko můžete výsledky svého snažení analyzovat a vyhodnocovat. A právě to je pro úspěch většinou klíčové.
Tip: Přečtěte si náš článek a zjistěte, na co nesmíte zapomenout, než svůj e-shop spustíte.
Nyní už víte, na co si dát pozor, než se do založení e-shopu pustíte. Teď už stačí jen převést teorii do praxe. Nastudujte další informace na našem blogu a nebo se nás rovnou zeptejte, jak vám můžeme s vytvořením vašeho nového e-shopu pomoci.
Komentáře
Zanechte komentář