Založení e-shopu snad ještě nikdy nebylo jednodušší než právě v dnešní době, kdy existuje hned několik možností, jak v krátké době zrealizovat svůj sen a otevřít si e-shop s potřebami pro mazlíčky, s oblečením, s luxusními dárky, se zdravou výživou,... (zde si libovolně dosaďte právě tu vaši srdeční záležitost). Snem každého majitele internetového obchodu je mít hlavně ÚSPĚŠNÝ e-shop na míru odpovídající jeho požadavkům. Nezapomeňte však, že založení e-shopu je pouze začátek. Dále budete muset řešit záležitosti jako jsou např. správa e-shopu, rozběhnutý e-shop a vrácení zboží, pronájem či dokonce prodej e-shopu. Pokud to se svým internetovým obchodem myslíte vážně (a my věříme, že ano), nedělejte zbytečné začátečnické chyby a učte se od těch nejlepších. Zde jsou naše tajné tipy, které vám na vaší mnohdy strastiplné cestě za úspěšným e-shopem pomohou. Pojďme se na ně společně podívat:
Úspěšný e-shop má vždy vhodné technické řešení
Pokud vás tvorba e-shopu teprve čeká, vězte, že máte hned několik možností, jakou cestou se vydat. Můžete se spolehnout na hotový systém zdarma, pronajmout si „krabicové řešení“, a nebo si nechat připravit e-shop na míru. Vždy záleží hlavně na konkrétním projektu a vašich možnostech. E-shop a jeho tvorba je základním stavebním kamenem, který může rozhodnout o vašem případném úspěchu či neúspěchu.
E-shop zdarma
Tato možnost sice na první pohled vypadá jako ideální řešení, ale nenechte se mýlit. Opak je totiž pravdou. Tento typ e-shopu vám zřejmě brzy přestane stačit a vy stejně budete muset zvolit některý z dalších způsobů řešení.
Krabicové řešení
Krabicové řešení by se zjednodušeně dalo označit jako pronájem e-shopu. Vy měsíčně platíte určitou částku a za to máte k dispozici hotovou a plně funkční platformu. Vše si snadno a rychle upravíte podle sebe. Krabicové řešení je vhodné pro menší e-shopy s omezenými finančními prostředky.
E-shop na míru
Tvorba e-shopu na míru sice zpravidla vyžaduje vyšší časové i finanční investice, ale získáte s ním perfektní nástroj pro své podnikání. Správa e-shopu tohoto typu je velmi jednoduchá.
O tomto tématu najdete více v článku Jak založit e-shop: Objevte, které řešení je pro vás nejvhodnější.
První dojem je vždy jen jeden
Věděli jste, že pouhopouhých 5 sekund rozhodne o tom, zda zákazníka e-shop zaujme, nebo naopak se jeho zájem o vás ztratí dříve, než stačíte říct „švec“? Takto nekompromisní matematikou alespoň hovoří průzkumy na toto téma.
Zákazníka musíte během této krátké chvíle něčím zaujmout – jedinečným obsahem, neotřelou grafikou, stoprocentní funkčností,... Jen to vám zaručí, že se neotočí na patě a neodejde brázdit internetové vody ke konkurenci.
Mnoho e-shopů používá šablony, které se tak trochu stávají kamenem úrazu. Ano, je to sice praktické a relativně levné řešení, ale… Všechny tyto e-shopy jsou lidově řečeno na jedno brdo. Problém je v tom, že zákazníka takový e-shop nejenže nezaujme, ale ba co víc, i kdyby si ho chtěl zapamatovat, velmi brzy se mu z mysli vytratí a splyne s dalšími jim podobnými.
TIP: Pokud zrovna nedisponujete finančními prostředky, které by vám dovolili nechat si vytvořit e-shop na míru, pohrajte si alespoň s grafikou. Vizuální dojem dělá opravdu hodně a pokud se zákazník pozorněji zadívá na povedené a neotřelé grafiky, máte napůl vyhráno.
Nechceme vás samozřejmě nijak strašit, ale statistika je opravdu neúprosná – většina e-shopů totiž nepřežije právě první rok svého fungování. Odlište se a zapište se návštěvníkům svého e-shopu do hlavy.
NEPŘEHLÉDNĚTEProdávejte na internetu víc. Máme pro vás 2 jednoduché tipy, jak na to
Stoprocentní spolehlivost - aneb funkce, které nabízíte, musí fungovat
Určitě jste slyšeli rčení „řetěz je tak silný jako jeho nejslabší článek“. Tak to prostě je. Bohužel. Tento bod hovoří především o technických nedostatcích vašeho e-shopu. Již při založení e-shopu se proto vyplatí být prozíravý a myslet na všechno.
Pokud potřebujete udělat plánované výpadky, nikdy je neplánujte na denní dobu. Naopak – tyto záležitosti vždy realizujte v tehdy, kdy se u vás realizuje statisticky nejméně nákupů. Představte si pekárnu a před ní velkou frontu lidí, kteří si jdou koupit svačinu do školy a do práce. Pekař by byl opravdu blázen, kdyby v tuto chvíli zavřel. Nesmějte se, úplně stejně to funguje i ve světě e-shopů!
Chyby se mohou stát každému, nicméně některé rozhodnou o tom, že se k vám nespokojený a rozmrzelý zákazník již nikdy nevrátí. Těmto chybám je potřeba předcházet, či je alespoň zjistit velmi rychle a co nejdříve je napravit. Denně proto kontrolujte, zda vše funguje, jak má.
Pokud je váš e-shop zatím ve fázi realizace, využijte naprosto jednoduchý (a přitom neskutečně účinný) tip. Před samotným spuštěním e-shopu si sami vyzkoušejte najít zboží, vložit jej do košíku a zaplatit jej. Nakupovalo se vám u vás dobře? Pokud ne, změňte to.
Nakupování na e-shopu musí být jednoduché, přehledné, intuitivní a rychlé. Pokud u vás toto zákazník nenajde, nakoupí raději jinde.
Úspěšný e-shop si hravě poradí i s vrácením zboží
E-shopy mají pro zákazníky i majitele mnohé nesporné výhody. Oproti tradičním kamenným prodejnám mají však jednu obrovskou nevýhodu – a tou je nemožnost si zboží prohlédnout naživo či si jej vyzkoušet. Z toho pak vyplývá to, že zákazník občas objedná pro něj nevhodné zboží, které chce vrátit, či reklamovat.
Na vrácení zboží objednaného přes internet má zákazník právo – dle § 1829 odst. 1 občanského zákoníku je možné zakoupené zboží vrátit bez udání důvodu, a to do 14 kalendářních dnů od data převzetí zboží. Zde však pozor, pokud zákazníka o tomto právu jako prodejce neinformujete (zpravidla v obchodních podmínkách), prodlužuje se tato lhůta o jeden rok. Pokud zákazníka poučíte dodatečně, začne platit 14denní lhůta od okamžiku, kdy informaci nakupující obdrží.
Jako prodejce musíte počítat s tím, že se vám některé vaše objednávky v této zákonné lhůtě budou vracet. Abyste však četnost vracení zboží snížili, je dobré dát zákazníkovi vždy co nejpřesnější popis produktu. Zkuste:
- zboží dobře a kvalitně nafotit, ze všech potřebných úhlů,
- pokud máte možnost, vyzkoušejte i videoprezentaci,
- barvy zboží na fotkách by měly co nejvíce odpovídat realitě,
- zboží podrobně popište, zákazník pak bude přesně vědět, co může očekávat a odpadne zklamání z toho, že očekával něco úplně jiného,
- pokud prodáváte oblečení, používejte správné a přehledné číslování,
- prodávejte kvalitní zboží, za nímž si stojíte.
Zákazníci potřebují občas ke koupi namotivovat
Zákazníci mnohdy jen tak „brouzdají“ po internetu a bezcílně hledají zboží, které by je zaujalo. Pokud jim nabídnete správnou motivaci, chytí se a rozhodnou se nakoupit, i když to původně neměli vůbec v úmyslu. Dejte jim proto jasnou informaci, že správný čas na koupi u vás je právě teď – skvěle funguje třeba doprava zdarma, sleva na první nákup za registraci, jednorázová sleva či možnost rezervace po určitý čas (díky cookies zůstává zboží zákazníkovi v košíku).
Na co ale rozhodně nesmíte zapomenout je remarketing. Remarketing je totiž opravdu mocná zbraň – zjednodušeně řečeno to funguje tak, že zboží, které si zákazník prohlížel u vás v e-shopu, se mu najednou začne v reklamách zobrazovat všude, kam jen se podívá.
Uskutečnění našich rad vás sice bude stát nějaké peníze, ale ve výsledku vám jich jejich dodržování více přinese.
Držíme pěsti, ať váš e-shop šlape jako švýcarské hodinky.
Komentáře
Zanechte komentář