Zpětná vazba je odrazovým můstkem pro vylepšení vašeho podnikání. Pokud pracujete převážně offline a jste se svými zákazníky v kontaktu, zřejmě máte představu o tom, co je zajímá, s čím potřebují poradit a co se jim nelíbí. V online světě vám se získáváním těchto klíčových informací pomůže Google Analytics. Jde o bezplatnou platformu společnosti Google, která monitoruje aktivitu na vašich stránkách, shromažďuje data a sestavuje z nich přehledy. Může tak být užitečným pomocníkem při plnění cílů nebo při optimalizaci webu.
Co Google Analytics sleduje?
Platforma Google Analytics vám prozradí, jaký typ uživatelů navštěvuje vaše stránky, kolik času na nich tráví a v jakou denní dobu přicházejí. Díky tomu můžete uzpůsobit vzhled webu i jeho použitelnost, aby byl pro danou skupinu návštěvníků co nejjednodušší a nejpřitažlivější.
Pokud máte webů více, zkuste porovnat, který z nich je oblíbenější.
Můžete také sledovat, kolik stránek si běžně uživatelé prohlédnou za jednu návštěvu nebo třeba zjistit, kolik procent nových uživatelů přichází na váš web.
Jak Google Analytics funguje?
Pro využívání Google Analytics je potřeba účet Google. Přihlásit, nebo zaregistrovat se můžete na google.com/analytics. Aby měření fungovalo, je třeba na každou stránku webu vložit malý fragment měřicího kódu javascript, který vám služba vygeneruje. Pokud nevíte, jak na to, obraťte se na správce svého webu.
Tip: Počítejte s tím, že informace se v Analytics neobjeví ihned po vložení kódu. Než uvidíte první statistiky, může to trvat i pár hodin.
Při každé návštěvě stránek pak měřicí kód zjišťuje anonymní informace. Může jít například o:
- stránky, které uživatel navštívil
- zdroj návštěvnosti
- informace z prohlížeče
- nastavený jazyk
- typ prohlížeče
- zařízení použité k návštěvě a jeho OS
Tyto informace o uživateli pak Google Analytics seskupuje do časového úseku zvaného návštěva. To je blok, který začíná příchodem na stránku s měřicím kódem a končí po 35 minutách neaktivity. Pokud se uživatel na stránku vrátí po skončení návštěvy, je zahájena nová návštěva.
GA následně data zpracuje a vytvoří z nich souhrny, které uspořádá podle konkrétních kritérií. Způsob zpracování dat je možné nastavit podle preferencí. Stačí jen použít nabízené filtry. Díky nim můžete z výsledných dat například vyloučit všechny návštěvy z firemních počítačů, které by jinak zkreslovaly statistiku.
Hierarchie účtů v Google Analytics
Základním přístupovým bodem do služby Analytics je Účet. Ten určuje, jak probíhá sběr informací z webu a spravuje přístup k datům. Účtů můžete mít hned několik. To vám umožní kontrolovat odděleně přehledy více firem a nebo obchodních jednotek.
Tip: Všechny Účty mohou být seskupeny v Organizaci. Díky tomu mohou marketingové agentury spravovat data z Google Analytics pro různé klienty.
Pod každý účet automaticky spadá Služba. Jde o web, mobilní aplikaci nebo zařízení, jako je například kiosek. Pokud máte jen jeden web, ve vašem Účtu bude automaticky jedna Služba. Další pak můžete postupně přidávat.
Každá Služba má v základu přiřazen jeden Výběr dat, který zobrazuje všechny informace. Pro lepší orientaci si můžete vytvářet další výběry zahrnující pouze vybraná data. Snadno tak získáte například oddělené přehledy pro různé kontinenty.
Vytvořte nové Výběry dat
Informace, které služba Google Analytics získá, můžete snadno filtrovat přímo v přehledech. Pokud však pravidelně sledujete určitý segment, vytvoření nového Výběru dat vám usnadní práci. Dostanete se tak k filtrovaným informacím na jeden klik, bez složitého nastavování.
Tip: Výběr dat si můžete vytvořit například pro zobrazení informací o návštěvnících pouze z Česka, kteří web navštívili z mobilu nebo třeba pro subdoménu.
Než se do změn pustíte, musíte vědět, že k informacím, které odfiltrujete, už zpětně nebudete mít přístup. Z tohoto důvodu se vždy jeden výběr nechává v původním stavu bez jakýchkoliv změn. Vhodné je také vytvořit si Výběr dat pouze na testování nových úprav.
Při tvorbě výběrů se využívají filtry. Ty mohou být buď vlastní, a nebo předdefinované. Vyzkoušejte třeba filtr „zahrnout pouze“ a zobrazte si data z mobilních zařízení nebo z určité reklamní kampaně. Údaje můžete také vyloučit, například, když budete chtít kontrolovat výsledky bez návštěv z placeného vyhledávání.
Příklad z praxe: Vyloučení vlastní IP adresy
Aby data nebyla zkreslená vašimi vlastními přístupy na web, můžete v Google Analytics vyloučit vlastní IP adresu. V hlavním menu, které se nachází po levé straně, klikněte na ikonu ozubeného kolečka. V sekci Výběr dat potom vyberte možnost Vytvořit výběr dat.
Vyplňte název a uložte. Google Analytics vás nyní přepne do nového Výběru dat, který jste právě vytvořili. Klepnutím na ikonu trychtýře můžete otevřít Filtry. Vyberte možnost Vytvoření nového filtru, pojmenujte ho a nastavte vyloučení vaší vlastní IP adresy. Stačí jen u typu filtru vybrat Předdefinované a zvolit Vyloučit provoz z IP adres, které se rovnají. Do volné kolonky pak vepíšete svou IP adresu. A máte hotovo.
Stejně jednoduše můžete nastavit i ostatní filtry. Nikdy však nezapomeňte nechat jeden Výběr dat bez jakýchkoliv zásahů, aby náhodou nedošlo ke ztrátě informací.
Nahlédněte do statistik uživatelů
Všechny informace o uživatelích najdete v sekci Publikum. Můžete zjistit, kde se nacházejí, jakými jazyky hovoří a nebo třeba jaké zařízení používají k přístupu na vaše stránky.
Přehled Aktivní uživatelé
Nejprve nahlédněte do přehledu Aktivní uživatelé. Prozradí vám, kolik lidí navštívilo váš web za poslední den, sedm dní, 14 dní nebo 30 dní. Snadno tak zjistíte, jak jsou vaše stránky oblíbené. Odpovídají-li údaje očekáváním, zřejmě se vám podařilo najít optimální nastavení marketingových aktivit.
V případě, že jsou hodnoty nižší než jste předpokládali, zkontrolujte, zda uživatelé nemohou mít technické problémy s vaším webem nebo zkuste pozměnit marketingovou komunikaci.
Demografické přehledy a přehledy zájmů
Informace o věku, pohlaví a zájmech návštevníků vám pomohou ověřit, jestli dobře cílíte své marketingové aktivity a oslovujete ty správné uživatele. Daří se vám na web přivádět vybranou cílovou skupinu?
Abyste to zjistili, musíte nejprve aktivovat inzertní funkce. Bez tohoto kroku se vám údaje v přehledech nezobrazí.
1. Klikněte na ozubené kolečko v levém dolním rohu. Otevře se vám karta správce.
2. Přejděte do části Služba a vyberte možnost Nastavení služby.
3. V sekci Inzertní funkce aktivujte demografické přehledy a přehledy zájmů.
Připravte se na to, že s daty nebudete moci pracovat hned po aktivaci. Bude trvat asi den nebo dva, než se vám údaje zobrazí.
Tip: Pokud se vám demografické přehledy nezobrazují, je možné, že návštěvnost vašeho webu je příliš nízká a nebo segment uživatelů moc malý. V takovém případě Google Analytics nemá dostatek dat pro vytvoření přehledu.
Geografické přehledy
Google Analytics dokáže podle IP adresy zařízení určit kontinent, zemi a město, kde se uživatel nachází. Tyto informace pak zobrazuje v tepelné mapě geografických oblastí v sekci Lokalita.
Geografické přehledy vám pomohou objevit potenciální nové trhy, oblasti s vysokým počtem konverzí nebo určit regiony s významným publikem, ale podprůměrnými výkony. Prozradí také, zda se v daných oblastech zaměřit spíše na budování povědomí o značce a nebo posilování věrnosti uživatelů.
Přehledy chování
Přehled chování zobrazuje, jak často uživatelé navštěvují váš web. Můžete sledovat, jak se mění jejich věrnost a srovnávat poměry nových a vracejících se návštěvníků.
Přehledy technologií a mobilních zařízení
Přehledy technologií a mobilních zařízení vám pomohou odhalit, jestli je váš web dobře optimalizován pro různé velikosti obrazovek a nebo zda správně funguje na všech prohlížečích.
Tip: Mají vaše stránky v mobilním prohlížeči vysokou míru okamžitého opuštění? Může to znamenat, že jsou moc složité a nepřehledné pro zobrazení na malém displeji.
Srovnejte výkon různých marketingových kanálů v přehledu Akvizice
Přehledy v sekci Akvizice vám prozradí, odkud uživatelé přicházejí na váš web a které zdroje návštěvnosti přinášejí nejkvalitnější konverze.
Konverze = proces, při kterém se návštěvník webu mění na zákazníka nebo uživatele. Může jít například o nákup na e-shopu, ale také o stažení souboru nebo komentování příspěvku na blogu.
V základním přehledu najdete koláčový graf s kanály, které vám přinášejí nejvyšší návštěvnost.
- Organic Search se označují návštěvy z neplacených výsledků vyhledávání.
- CPC představuje uživatele, kteří přišli díky placeným výsledkům vyhledávání.
- Referral označuje uživatele, kteří váš web navštívili přes odkaz na jiných stránkách.
- Email představuje návštěvy z e-mailové marketingové kampaně.
- Direct (none) je počet uživatelů, kteří zadali vaši URL adresu přímo do prohlížeče. Počítají se sem však také návštěvy přes odkaz v offine dokumentech, v Messengeru a nebo přes oblíbené záložky v prohlížeči.
5 tipů, jak s Google Analytics pracovat
1. Zvolte si správné cíle a strategie. To vám pomůže určit, které repotry a metriky jsou pro vás nejdůležitější.
2. Srovnávejte informace. Surová data vám samy o sobě nic neřeknou.
3. Prozkoumejte, z kterých stránek na vašem webu uživatelé nejčastěji odcházejí a promyslete, proč tomu tak je. Opustili web, protože právě dokončili nákup? A nebo se dostali na stránku, která je nepřehledná a nesplnila jejich očekávání? Nahlédněte do přehledu Chování, vyberte Obsah webu a zvolte Výstupní stránky.
4. Kliknutím na ikonu žárovky v levém dolním rohu se dostanete do sekce Objevujte. Tady si můžete ověřit své znalosti a naučit se nové vychytávky díky Akademii Analytics. Bezplatné kurzy provedou službou Google Analytics začátečníky i pokročilé.
5. Pokud si nevíte s Google Analytics rady, zkuste svůj problém vyhledat v nápovědě.
Nyní už znáte všechny tipy a triky, které potřebujete k ovládnutí základů Google Analytics. Víte, jak vytvořit nový Výběr dat, jak vyfiltrovat vlastní IP adresu a orientujete se ve statistikách uživatelů. Teď už zbývá jen převést nově nabyté informace do praxe.
Patříte i vy k lidem, kteří si potrpí na data? A nebo raději řídíte své podnikání intuitivně? Podělte se s námi o názor v komentáři.
Komentáře
Zanechte komentář