Bavíme-li se o on-line marketingu, pohybujeme se obvykle v prostředí internetu. Svými reklamami cílíme na zákazníky a snažíme se, aby právě naše zboží nebo služby bylo tím, které si vyberou ke koupi. Konkurence nespí, proto zaspat nesmíme ani my, chceme-li se udržet na trhu. Jakmile už jednou zákazníka získáme, měli bychom se ho snažit udržet, protože získat nového stojí více financí. Jednou z cest, jak budovat vztah se zákazníkem, je také e-mailový marketing, který je formou přímého marketingu.
E-mailový marketing v praxi
E-mailovým marketingem rozumíme zasílání emailů, jejichž cílem je hlavně podpoření zákazníkovy loajality k naší firmě, zároveň se ho můžeme snažit přesvědčit o koupi nově nabízeného produktu, který máme v našem sortimentu. E-mailový marketing využívá dva typy emailů:
- transakční - jsou určené pro zákazníka, s nímž byl již obchodní vztah navázaný. Jsou to takové ty klasické krátké zprávy o přijetí objednávky z internetového obchodu, oznámení o provedení platby nebo informace o předání zboží k expedici. Zajímavé je, že tento druh emailů si zákazníci na rozdíl od spamů docela rádi přečtou, protože chtějí být informováni o tom, v jaké fázi zpracování se jejich objednávka nachází.
- přímé - slouží k propagaci produktů či služeb a jejich adresáty jsou většinou naši současní nebo budoucí zákazníci. Tyto zprávy nazýváme newsletter, spadá sem však i nevyžádaná pošta - tzv. spamy. Newsletterem může být firemní časopis, který pravidelně svým věrným zákazníkům firma pravidelně zasílá, aby je zpravila o novinkách v produktech či službách.
Výhody a nevýhody e-mailového marketingu
Bez velkých nákladů lze pomocí e-mailového marketingu najednou zacílit na velké množství stávajících i potenciálních zákazníků. Pokud firma má svoji vlastní databázi zákazníků, může zároveň své obchodní sdělení i přesně zacílit podle skupin, do kterých má zákazníky roztříděné. Obvykle platí, že stávajícímu zákazníkovi nevadí, je-li o novinkách informován. Pravidelnými informacemi může firma utužovat svůj vztah se zákazníky a budovat zároveň znalost své značky na trhu.
Horší situace je u nových zákazníků, které bychom rádi oslovili. Nevýhodou e-mailového marketingu je totiž hlavně přesycenost veřejnosti informacemi a zahlcenost emailu zprávami, které se mnohdy míjí svým účinkem. Lidé je, aniž by je četli, okamžitě mažou. Získat tak nového zákazníka může být poměrně složité.
Česká legislativa, která emailový marketing upravuje
V České republice není povolené jakékoliv obchodní sdělení v podobě emailu odesílat zákazníkovi bez jeho předchozího souhlasu. Emailový marketing totiž upravuje zákon č. 480/2004 Sb., který je v obecném povědomí znám pod lidovým názvem antispamový zákon. Obchodní sdělení je na jeho základě možné šířit elektronickou cestou pouze způsoby, které zákon připouští. V němž se mimo jiné uvádí:
- email musí být jasně označený jako obchodní sdělení
- email musí být odesílán z platné adresy odesílatele
- musí být uvedena totožnost odesílatele
- adresát smí kdykoliv zasílání obchodního sdělení odmítnout.
Komentáře
Zanechte komentář