SEO je zkratka anglického Search Engine Optimalization. V českém překladu tedy optimalizace pro vyhledávače. Jinými slovy by se dala nazvat jako optimalizace dohledatelnosti. Jejím cílem je, aby se vaše stránky ve vyhledávačích zobrazovaly pokud možno na co nejvyšších pozicích.
Důvod je celkem zřejmý. Pokud se někdo ve vyhledávači snaží vypátrat odpověď na nějaké konkrétní otázky, většinou projde jen prvních pár odkazů, které jsou mu nabídnuty. Na další stránky nelistuje skoro nikdo. Chcete-li aby lidé váš web navštěvovali, ideální způsob jak toho dosáhnout je protlačit ho na první pozice ve vyhledávání.
Jak tedy SEO funguje? Internetové vyhledávače hodnotí stránky na základě mnoha faktorů, jako jsou klíčová slova, kvalita obsahu či zájem čtenářů o stránku. Podle těch pak řadí přirozené výsledky vyhledávání. Cílem je nabídnout nejrelevantnější odpovědi na dané otázky.
NEPŘEHLÉDNĚTEGoogle Analytics: Ovládněte data a posuňte své podnikání na novou úroveň
Jak se zalíbit vyhledávačům?
V dnešní době už naštěstí SEO není jen o klíčových slovech. Na prvním místě je uživatel. Když web upravíte tak, aby byl zajímavý a přehledný pro něj, s největší pravděpodobností se zalíbíte i vyhledávačům. Má to ovšem malý háček. Ne všechny faktory můžete ovlivnit přímo vy, jako správce stránek. Vaše pozice ve vyhledávání tak záleží i na vašich čtenářích, návštěvnících a jiných webových stránkách.
Co můžete ovlivnit:
- Kvalita obsahu
Obsah by měl uživatelům přinést nové a zajímavé informace.
- Průzkum klíčových slov
Víte, jaká klíčová slova uživatelé použijí, když se snaží vyhledat váš obsah?
- Aktuálnost
Dejte pozor, ať máte na webu vždy aktuální informace.
- Zajímavý formát
Na stránkách by neměly chybět obrázky, videa nebo jiné moderní formáty. Pozor však na jejich velikost. Nikdy nesmí zpomalovat načítání stránky.
- Odpovědi
Dejte lidem odpovědi na jejich vyhledávací dotazy.
- Opakující se obsah
Duplicita vašim stránkám ve vyhledávání příliš nepomůže. Nekopírujte proto texty z jiných webů a ani v rámci vašeho vlastního webu.
- Optimalizace pro mobilní telefony
Pokud se vaše stránky špatně zobrazují na mobilním telefonu, máte v dnešní době velký problém.
- Rychlost načítání
Pokud uživatel musí dlouho čekat, než se stránka načte, je něco špatně. Zjistěte, co způsobuje zpomalení a problém odstraňte. Může jít například o příliš velké obrázky nebo videa na webu.
- URL
Obsahuje URL adresa webu smysluplná klíčová slova?
Co není tak jednoduché ovlivnit:
- Zájem
Vyhledávače také vyhodnocují, kolik času stráví uživatelé na vašich stránkách. Čím delší je tato doba, tím je váš obsah pokládán za zajímavější.
- Historie webu
Jak dlouho už vaše stránky existují? Vyhledávače mají tendence upřednostnit ty s delší historií.
- Kvalita a počet odkazů
Vedou na vaši stránku kvalitní a důvěryhodné odkazy? Kolik jich je?
V tomto případě nespoléhejte jen na uživatele či ostatní weby, že na váš zajímavý článek nebo novinku sami od sebe odkáží. Kvalitní zpětné odkazy lze také nasmlouvat a postupně vybudovat. Tomu se říká linkbuilding.
- Země a lokalita
Vyhledávače zajímá, kde se nacházejí uživatelé, kteří si vaše stránky prohlížejí.
- Sociální sítě
Jsou vaše stránky sdíleny i na sociálních sítích? Kolik lidí se o ně zajímá?
Toto je jen pár ingrediencí z koktejlu jménem optimalizace pro vyhledávače. Ve skutečnosti však řazení ve vyhledávání ovlivňuje mnohem více faktorů. Úplný základ však je, aby stránka byla indexovatelná. Pro vyhledávač tedy musí být možné přečíst její obsah a stáhnout ho do své databáze, která se nazývá index. O tuto část optimalizace by se měl postarat vývojář webu.
S optimalizací dohledatelnosti vám pomůže také kvalitní copywriting. Nevíte jak na to? Základní informace o webcopywritingu jsme pro vás sepsali v článku „Odhalte tajemství úspěšného webu. V čem spočívá kouzlo copywritingu?“.
Komentáře
Zanechte komentář